,سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

پارک جنگلی شیرآباد

پارک جنگلی و آبشار شیرآباد در هفت کیلومتری جنوب شهر خان ببین و پنجاه و پنج کیلومتری شرق گرگان واقع شده است .این پارک در شش کیلومتری جنوب جاده اصلی ارتباطی تهران –شمال قرار گرفته است . این راه پارک جنگلی شیرآباد را با شهرهای کوچک و بزرگ استان نظیر شیر آباد، خان ببین آزادشهر، گرگان و گنبد ارتباط می‌دهد. آبشار و غار شیر آباد در نزدیکی خان ببین که در حال حاضر دارای خدمات و امکاناتی نیز می‌باشد به ویژه همراه با سایت آبشار زیبای کبودوال می‌تواند به عنوان یک مجموعه گردشگری در منطقه مطرح و تقویت کننده همدیگر باشد .
آبشار خان ببین پله ای شکل می‌باشد و هفت آبشار را شامل می‌شود که بزرگترین آبشار آن سی متر ارتفاع دارد و دو حوضچه در پای دیواره آن به وجود آمده است و غار زیبا و معروف آن نیز بلافاصله بعد از آبشار اول آن واقع شده است که از عجایب زیبای این پارک جنگلی به شمار می‌آید.
وجود جنگل‌های انبوه با گونه‌های گیاهی کمیاب مانند درختان سرخدار، ملچ و افرا و نیز گونه‌های حیوانات وحشی نظیر خرس، پلنگ، شغال، گرگ و روباه از دیگر جاذبه‌های این پارک جنگلی و آبشار آن محسوب می‌شود.

      

                           

چرا آبشارهای شیرآباد؟


- در این سفر می توانید چندین آبشار را ببینید و از تماشای هر یک از آنها لذت ببرید.

- طبیعت بکر به شما این امکان را می دهد تا برای دقایقی دغدغه هایتان را کنار بگذارید و از آرامش وصف ناپذیر لذت ببرید.

- برای تماشای این آبشارها باید از میان یک پارک جنگلی عبور کنید که خود یکی از جاذبه های این سفر است.

آبشار های شیرآباد | سقوط مکرر آب در طبیعت

با فاصله گرفتن از شهر خان ببین و رسیدن به روستای شیرآباد جلوه ای دیگر از طبیعت بکر کشورمان، خودش را به می نمایاند. این تازه آغاز راه است!

کافی است تا از روستا دورتر شویم تا در میان دره ای زیبا و پوشیده از درخت که به پارک جنگلی شیرآباد شهرت دارد، به یکی از شاهکارهای طبیعت برسیم. مجموعه ای از ۱۲ آبشار بزرگ و کوچک که با نام آبشارهای شیرآباد شناخته می شوند و هر یک با شکوهی خاص تصویری دیدنی را به نمایش گذاشته اند.

 شیب‌های تند رشته کوه‌های البرز در ناحیه شرقی و وجود چشمه های فراوان در دامنه کوه قلعه ساران، این منطقه را به بهترین مکان برای میزبانی مجموعه ای از آبشارهای زیبا تبدیل کرده اند.

این آبشارها در امتداد یکدیگر می باشند و به صورت پلکانی در مسیر رودخانه ی خروشان شیرآباد قرار گرفته اند. دیدن یکی از آنها کافیست تا شما را برای دیدن دیگر آبشارها راهی اعماق دره ی جنگلی کند.

این منطقه دارای زیبایی های فراوانی است و به همین سبب نام آن به عنوان يک اثر طبيعي و ملي در فهرست سازمان محيط زيست قرار دارد.

دیدنی ها و تفریحات

این منطقه می تواند یک روز به یادماندنی را برای شما خلق و با تفریحاتش و جاذبه های خاص خود از شما پذیرایی کند:

۱- آبشار های بزرگ و کوچک

دنیایی مملو از آبشارهای بزرگ و کوچک پیش روی شما قرار دارد که یکی پس از دیگری خودشان را به شما نشان می دهند تا برای ادامه ی مسیر وسوسه تان کنند. آبشار اول برای همه در دسترس است اما برای رسیدن به بقیه ی آبشارها نیاز به آمادگی جسمانی و کمی تجربه ی جنگل نوردی دارید.

آبشار اول 35متر و آبشار دوم 12 متر ارتفاع دارد و عمق حوضچه های آنها به10 متر می رسد.

۲- پیاده روی در طبیعتی بکر

برای دیدن آبشارها باید به قلب جنگل بزنید و در مسیر خود محو زیبایی های این طبیعت بکر شوید. درختان سر به فلک کشیده شما را احاطه می کنند و نسیم خنکی به آرامی صورتتان را نوازش می کند. صدای جوش و خروش آب با نغمه ی چرندگان همراه می شود تا تجربه ای به یاد ماندنی را برایتان رقم بزند و صدای موسیقی طبیعت را به گوشتان برساند.

۳- پیک نیک

این طبیعت زیبا بهترین فرصت است تا لحظاتی را در آن به استراحت بپردازیم. پس می توانید با بردن وسایل مورد نیازتان پیک نیکی را برپا کنید و در کنار دوستان و خانواده از جلوه های طبیعت لذت ببرید.

۴- عکاسی

جنگل پر درخت، رودخانه و آبشار های پر شکوه در کنار هم هستند تا بهترین سوژه ها را برای عکاسی و ثبت خاطرات شیرین در اختیار شما قرار دهند و بهترین یادگاری ها را برای شما به ارمغان بیاورند.

۵- آب بازی و آب تنی

آب رودخانه و سقوط آن از آبشارها این فرصت را به شما می دهد تا تن به آب بزنید و لذت آب بازی و آب تنی را تجربه کنید. حوضچه های پایین آبشارها وسوسه ای را برای تن به آب زدن به جان شما می اندازند که شاید نتوانید در برابر آن مقاومت کنید.

6- غارهایی طبیعی در همین نزدیکی

به غیر از آبشارها، دیدنی های منحصر به فرد دیگری نیز در همین جنگل وجود دارند. یکی از آنها غار شيرآباد نام دارد که در ارتفاع حدود ۳۵۰ متري از سطح دريا و پس از آبشار اول قرار گرفته است. قطر دهانه ی این غار حدود ۱۵-۹ متر می باشد و آب سردی در کف آن جریان دارد که به رودخانه شیرآباد می ریزد. به دليل داشتن شرايط مطلوب و وجود آب در درون غار، گونه هايي از مهره داران و بي مهرگان نظير گاماروس، عنکبوت، خرچنگ آب شيرين، خفاش، قورباغه جنگلي و گونه در حال انقراض سمندر غارزی ایرانی در آن زندگی می کنند.

علاوه بر این غار، می توان از غار دیو سفید نیز نام برد که در مسیر آبشارها واقع شده است.

پوشش گیاهی و جانوری

محیط پیرامون آبشارها، کوهستانی و جنگلی است و گونه هايي از گياهان مانند ممرز، افرا، انجيلي، توسکا، هميشک، داردوست، خزه، سرخس و قارچ هاي رنگارنگ در آن دیده می شود. این منطقه زيستگاهی طبيعي برای جاندارانی همچون مرال، شوکا، خرس، پلنگ، خوک وحشي و گربه جنگلي می باشد و تحت حفاظت محیط زیست قرار دارد.

امکانات گردشگری

قبل از ورود به جنگل پارکینگی برای استفاده ی گردشگران وجود دارد و در آن امکاناتی همچون آب آشامیدنی، سوپرمارکت و سرویس بهداشتی در دسترس هستند. در محوطه ی پارک جنگلی نیز آلاچیق هایی برای گردشگران ساخته شده اند.

بهترین فصل سفر

 به دلیل اقلیم کوهستانی منطقه، فروردین تا آبان را برای سفر به آن پیشنهاد می کنیم اما هر فصل جلوه های ویژه ی خودش را دارد:

بهار و تابستان: سرسبزی و زیبایی جنگل شما را مسحور خود خواهد کرد.

پاییز: طبیعت به هر برگ درخت رنگ متفاوتی می پاشد و تصویری تازه را خلق می کند.

زمستان: لباس سپیدی از جنس برف بر تن درختان می نشیند و عروس فصل ها خودش را نشان می دهد.

راه دسترسی

آدرس

استان گلستان، ۶ کیلومتری جنوب شهرستان خان ببین، ۲ کیلومتر پس از روستای شیرآباد

راه دسترسی

برای رسیدن به این آبشارها به شهرسان خان ببین بروید و از طریق جاده ای آسفالته خودتان را به روستای شیرآباد برسانید. با گذر از روستا و طی مسافتی در حدود ۳ کیلومتر به پایان جاده آسفالته می رسید. پس از حدود یک کیلومتر جاده ی خاکی به بک پارکینگ می رسید که باید ماشین را پارک کنید. حالا از طریق مسیری پاکوب وارد جنگل شوید که شما را به آبشار اول می رساند. شیب مسیر پیاده روی کمی تند است اما به صورت پاکوب می باشد.

پس از ۱۵ دقیقه پیاده روی به آبشار اول می رسید و پس از آن می توانید با پیشروی در جنگل و حدود ۱۵ دقیقه پیاده روی خودتان را به آبشار دوم برسانید. از آبشار دوم به بعد، مسیر سخت تر می شود و حدود ۳۰ دقیقه ط.ل می کشد تا به آبشار سوم برسید. اگر باز هم توانستید کسیر را ادامه دهید، بهتر است بدانید که آبشارهای بعدی هر کدام بین ۱۵ تا ۳۰ دقیقه از هم فاصله دارند.

فاصله از مرکز استان و شهرهای اطراف

گرگان: ۵۵ کیلومتر

علی آباد کتول: ۲۶ کیلومتر

آزادشهر: ۲۹ کیلومتر

 

       

 

موقعیت آبشارهای شیرآباد بر روی نقشه Google

نتیجه تصویری برای مکان نماhttps://www.google.com/maps/place/%D8%A2%D8%A8%D8%B4%D8%A7%D8%B1+%D8%B4%DB%8C%D8%B1%D8%A2%D8%A8%D8%A7%D8%AF+%D8%AE%D8%A7%D9%86+%D8%A8%D8%A8%DB%8C%D9%86%E2%80%AD/@37.1452066,55.2543363,92159m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x3f82ccb32913a305:0xe8195664738344ad!8m2!3d36.949779!4d55.0348842